W starożytnych Chinach, najwcześniej znana reklama była ustna, jak zapisano w Classic of Poetry (od 11 do 7 wieku pne) flety bambusowe grał sprzedawać słodycze. Reklama zazwyczaj przybiera formę tablic kaligraficznych oraz papierów atramentowych. Miedziana płyta drukarska pochodząca z czasów dynastii Song, używana do drukowania plakatów w postaci kwadratowego arkusza papieru z króliczym logo z „Sklepem z igłą Jinan Liu’s Fine Needle” oraz „Kupujemy wysokiej jakości stalowe pręty i igły, aby w krótkim czasie były gotowe do użytku domowego”, napisana powyżej i poniżej, uważana jest za najwcześniejszy na świecie określony nośnik reklamowy.

Litery podświetlane, jak to się zaczęło

W Europie, w miarę jak miasta średniowiecza zaczęły rosnąć, a ogół społeczeństwa nie potrafił odczytywać, zamiast znaków „szewca”,”młynarza”,”krawca”czy „kowalstwa”, wykorzystywane będą obrazy związane z ich handlem, takie jak buty, garnitur, kapelusz, zegar, diament, buty konne, świeca czy nawet torba mąki. Owoce i warzywa sprzedawano na rynku miejskim z grzbietów wózków i wagonów, a ich właściciele wykorzystywali ulicznych podżegaczy (miejskie okrzyki) do ogłaszania miejsca zamieszkania. Pierwszą ich kompilację zebrano w „Les Crieries de Paris”, trzynastowiecznym wierszu Guillaume de la Villeneuve. Pełną ofertę na litery podświetlane i inne nośniki znajdziesz tutaj: http://plakart.pl/oferta/.

drruk banerów przykładW XVIII wieku reklamy zaczęły pojawiać się w gazetach tygodnikowych w Anglii. Te wczesne reklamy drukowane były wykorzystywane głównie do promowania książek i gazet, które stały się coraz bardziej przystępne cenowo wraz z postępem w prasie drukarskiej, oraz leków, które były coraz częściej poszukiwane jako leki niszczące Europę. Jednak problemem stały się fałszywe reklamy i tzw. reklamy „kajakowe”, co spowodowało uregulowanie treści reklamowych.

XIX wiek – litery podświetlane nieznane

Thomas J. Barratt z Londynu został nazwany „ojcem nowoczesnej reklamy”. Pracując dla firmy Pears mydło, Barratt przygotował skuteczną kampanię reklamową dla produktów firmy, która polegała na zastosowaniu ukierunkowanych haseł, obrazów i zwrotów. Jedno z jego haseł:”Dobry poranek. Czy używali Państwo mydła z gruszek? słynne w czasach i w XX wieku.
Barratt przedstawił wiele z kluczowych pomysłów, które leżą u podstaw skutecznej reklamy i te były szeroko rozpowszechniane w jego czasach. Stale podkreślał znaczenie silnego i ekskluzywnego wizerunku marki Pears oraz podkreślania dostępności produktu poprzez kampanie nasycenia

. Zrozumiał również znaczenie stałej rewaloryzacji rynku dla zmiany gustów i obyczajów, stwierdzając w 1907 r., że „gusta zmieniają się, mody zmieniają się, a reklamodawca musi się z nimi zmieniać”. Pomysł, który był skuteczny jeszcze kilka pokoleń temu, byłby płaski, nierentowny i nieopłacalny, gdyby dziś został zaprezentowany publiczności. Nie to, że dzisiejsza idea jest zawsze lepsza niż stara, ale jest inna – uderza w dzisiejszy smak.
Wraz z rozszerzaniem się gospodarki na cały świat w XIX wieku, reklama rosła wraz z nią. W Stanach Zjednoczonych, sukces tego formatu reklamy ostatecznie doprowadziły do wzrostu reklamy wysyłkowej.